måndag 2 februari 2009

Fulmedia vilseleder läsarna!

Hur fulmedia försvenskar en utländsk brottsling?

eller

Hur fulmedia skapar en svensk brottsling?


Jag tänkte det kunde vara bra med en lista på olika exempel på hur fulmedia vilseleder läsarna att tro att det är svenskar som ligger bakom olika brott när det i själva verket är utlänningar. Detta gör man genom att ljusa och pixlar bilder.

Även hur svensk fulmedia förvränger sanningen genom att skriva svenskar som misstänkta brottslingar då det i själva verket är utlänningar.

Listan kan fyllas på efter hand man träffar på tidningar som tvättar bilder på utlänningar som gjort sig skyldiga till olika brott - allt för att personen i fråga ska se så vit och svensk ut som möjligt.

Tips tas tacksamt emot! Bäst är om ni skriver era tips som en kommentar här. Sedan lägger jag upp det så fort jag kan, om jag tycker det är värt att lägga upp.

Ni som läser det här kan också försöka svara på frågan: varför vilseleder fulmedia läsarna?


Exempel 1A: Här greps filmstjärnan
Expressen/GT - 31 januari 2009

Exempel 1B: Expressen/GT tvättar bilder med blekmedel igen...
I Mitt Sverige - 1 februari 2009

Exempel 2: Så skapar fulmedia en svensk brottsling
Rakryggad - 4 december 2008

Exempel 3: Aftonbladet mörkar (som vanligt) angående rån i Norge...
I Mitt Sverige - 1 februari 2009

Exempel 4: Svensk media missar gärningsmännen...
I Mitt Sverige - 29 januari 2009

Exempel 5: Fler "svenskar" är terroristmisstänkta
I Mitt Sverige - 27 januari 2009

Exempel 6: Dick Erixson: Medierna skyddar islamistiska extremister
I Mitt Sverige - 22 januari 2009

Exempel 7: Fler unga "skåningar" begår grova brott
I Mitt Sverige - 22 januari 2009

Exempel 8: CURT NORSTEDT: Våld mörkas och bagatelliseras
I Mitt Sverige - 22 januari 2009

Exempel 9A: 14 år - och gripen för 50 brott
Aftonbladet - 19 januari 2009

Exempel 9B: Det Nya Sverige: 14 år – och gripen för 50 brott
I Mitt Sverige - 19 januari 2009

Exempel 10A: Rullstolsburen 17-åring överfölls
LT - 15 januari 2009

Exempel 10B: Södertälje: Rullstolsburen 17-åring överfölls
I Mitt Sverige - 18 januari 2009

Exempel 11: Tre anhållna för mordförsök
SR - 2 februari 2009

Exempel 12: Siffrorna media mörkar om: VÅLDÄKTERNA STIGER EXTREMT I SVERIGE!!!
I Mitt Sverige - 1 februari 2009

1 kommentar:

Reichminister Lebensraum sa...

Bra sammling, och mkt bra blogg i övrigt :-D