torsdag 20 december 2007

Attacker mot brandkåren i Malmö - igen!

Nu har ungdomar kastat sten på brandmän igen. Denna gången var det inte Rosengård utan Kroksbäck i Malmö. Brandkåren hade fått larm om att det brann i ett sophus och var där för att släcka elden. Då kastade ungdomar sten och besköt också brändmännen med fyrverkerier.

Det stod en liten notis om detta i Metro den 19/12 på sidan 4. Även Sydsvenskan och DN skriver om händelsen i Malmö. Men att attackera folk med fyrverkerier är inte isolerat till bara Malmö. Samma sak har också hänt i Stockholm. Det skriver TV4 om. Den politiskt korrekta TV-kanalen skriver dock bara att det handlar om barn och ungdomar från Rinkeby och Södertälje som skjuter raketer mot folk, bl a mot en äldre kvinna som trillade i en rulltrappa samt en man som fick en raket i magen och fick föras till sjukhus.

Polisen skickade två patruller som också attackerades med smällare. Ungdomarna lyckades fly när brändmännen började släcka elden.

Men någon arrestering gjordes INTE!

Vad är detta? Vad sysslar polisen med?


Varför arresterar man inte ungdomarna? Kan de göra vad de vill, även mot polisen? Det är brott nog att kasta sten och attackera brandkåren med fyrverkerier.

En ny brand hände igen på Snödroppsgatan samma dag - Sydsvenskan.

Om det är samma gärningsmän som anlagt den här branden också känner inte jag till. Kanske polisen har mer uppgifter som man inte vill lämna ut av utredningstekniska skäl. Kanske svensk massmedia också vet mer, t ex signalement av gärningsmännen, men är förtegen pga PK-skäl.

Men handlar det om samma gäng så hade detta förmodligen aldrig hänt om polisen hade arresterat ungdomarna som anlagde den första branden.

Polisen måste alltid jobba med att förebygga brott. Men att ungdomar kastar sten och beskjuter både brandkår och polis är ju i allra högsta grad ett pågående brott. Polisen är skyldiga att gripa gärningsmännen, det är ju deras jobb. När polisen underlåter sig att göra detta till och med när ungdomarna blir tagna på bar gärning, vem kan man då lita på?

Vad håller på att hända i det svenska samhället? Har PK-hykleriet till och med nått poliskåren?

Kanske polisen numera inte vågar arrestera ungdomsgängen i rädsla för att bli kallade rasister och främlingsfientliga? De måste kanske följa med den breda strömmen av PK-hykleriet som svensk massmedia och politikerna har skapat?


Domstolen är ju redan där då man strävar efter att döma så milda domar som möjligt. Detta har jag själv egen erfarenhet av då jag blev svårt misshandlad för två och ett halvt år sedan av ett ungdomsgäng. Av namnen att döma var åtminstone två av de sju killarna som kunde åtalas, kosovoalbaner, inte serber som det stod i Sydsvenskan. Slagen, sparkad och stampad i huvudet helt utan någon anledning (eller provokation från mig), mer än att de möjligen ville ha ett fredagsnöje att slå så många svenskar på käften som möjligt.

Jag ådrog mig mycket svåra skador som frakturer i ansiktet och skallen samt hjärnblödningar och var mycket nära döden. Enligt rättsläkaren var jag två minuter från att dö då jag kom till sjukhuset.

Det är faktiskt ren tur och ett mirakel att jag kan sitta här idag och skriva i min blogg och berätta om detta och andra saker. När man får slag mot huvudet kan det sluta hursomhelst, från att man blir helt invalid till att man förlorar livet. Det senare, döden, kan faktiskt vara att föredra om man har att välja ett liv som ett kolli istället.

I tingsrätten blev de åtalade dömda fullt ut till det åklagaren begärde, 12 månaders sluten ungdomsvård. Men när deras advokater överklagade till hovrätten blev straffet sänkt avsevärt till endast två månaders fängelse.

Det redan låga skadeståndet som de blev dömda att betala till mig blev sänkt med 25 %. Varför det blev sänkt fick jag aldrig någon logiskt förklaring på. Var mitt liv inte värd så mycket?

Jag har funderat också på om det kanske bara var ett skådespel att tingsrätten dömde dem till det fullaste straffet som åklagaren begärde. För att de sedan skulle överklaga för att bli dömda till ett mycket lägre straff. Jag tror detta kan vara planerat redan från början. Jag har inga bevis, jag bara säger att det finns en möjlighet. Allt för att domstolen inte ska verka så politiskt korrekt.

Inga kommentarer: