tisdag 15 januari 2008

Hund bunden i kylan

Man ska aldrig sluta förvåna sig hur onda vissa människor kan vara. Binda en stackars liten hundvalp vid en kolonistuga och lämna den ensam kvar ute i kylan utan mat och vatten. Detta läste jag om på Helsingborgs Dagblad.

Detta är precis lika vidrigt som om jag skulle binda min katt ute i kylan och lämna kvar honom ensam där. Det skulle jag aldrig kunna göra ens i min vildaste fantasi eftersom det är djurplågeri för mig.





När polisen kom dit efter ett tips så skakade hunden pga kylan. Detta är ett brott mot djurskyddslagen. Men det finns knappt straff för brott mot människor, så vad bryr sig ägaren som bundit och lämnat hunden ensam om detta. Jag anser att den som är ägare till hunden inte ska få tillbaka den utan måste absolut åtalas för detta. Ägaren vill ju uppenbarligen inte veta av hunden annars skulle denne inte bundit den stackars hundvalpen och lämnat kvar den ensam ute i kylan. Det vore också bra om man införde något slags "hundförarbevis" för att ha hund överhuvudtaget, för att förhindra att sådana här saker inträffar.

"Nu finns hunden på djurpensionatet, och där får den stanna tills myndigheterna fattat beslut om vad som ska hända framöver.— Valpen mår bra idag, den är pigg och glad och inte rädd, säger Lasse som är tf husse till valpen. Han uppskattar att den är mellan tolv och femton veckor."

Var ju väldigt bra att ett djurpensionat har tagit hand om hunden tillfälligt. Roligt också att höra att hunden mår bra, är pigg, glad och inte rädd.


"Någon ägare till kolonistugan, där hundvalpen stod bunden, har polisen inte heller lyckats spåra. Polispatrullen lämnade ett meddelande vid stugan, och den person som bundit valpen och lämnat den är misstänkt för brott mot djurskyddslagen."

Polisen förutsätter således att ägaren till kolonistugan också är den som bundit hunden där. Men den som bundit hunden vid kolonistugan och ägaren till kolonistugan behöver nödvändigtvist inte vara samma personer eller ha någon som helst kontakt med varandra. Detta styrks också av att hunden var bunden utanför. "-Elementärt käre, Watson!"

Hoppas hundvalpen kommer till ett bra hem och kärleksfulla människor som ger den omtanke, kärlek, uppskattning, näringsrik mat, vatten och möjlighet att få busa och leka ibland men också får vara ifred när hunden behöver det.

1 kommentar:

Fröken Sverige sa...

Vidrigt! Riktigt vidrigt! Jag fattar inte hur folk kan behandla djur på detta viset?

Ännu värre är det när folk använder svaga eller små djur som "bete" för kamphundar. ¨Något som tyvärr blir vanligare och vanligare..

*ryser*

/FS