tisdag 15 januari 2008

Massmedia påverkar mer än vad du tror.

Jag tror det finns tre stora grupper som har makten i Sverige idag. Det är massmedia, politiker i regering och riksdag och storföretagen. Massmedia ingår också i storföretagen.

Det är tänkt att massmedia ska tjäna folkets intressen, dvs att bevaka nyheter och rapportera vad som är viktigt för folket att få reda på. Det tycker jag ska vara så objektivt som möjligt.


Men massmedia rapporterar inte vad som är viktigt för folket att få reda på utan vad massmedia vill att folket ska få veta. Och det som massmedia rapporterar gör man förstås oftast på sitt eget vinklade sätt. Allt för bevaka sina egna ekonomiska och politiska intressen.

En annan politik, förutom inflyttnings- och kriminalpolitiken, som jag anser är mycket viktigt att förändra, är därför massmediapolitiken och som det inte har talats så mycket om.

Kanske detta är vad vi borde fokusera på först eftersom så mycket och väldigt många människor påverkas genom media idag. Många människor i vårt avlånga land har TV och genom detta styr media vad som är viktigast på dagordningen. Med andra ord styr svensk massmedia vad DE tycker är viktigast att vi bör känna till.

Men viktigast för vem kan man undra?

Kanske inte ens svensk massmedia bestämmer direkt vad vi ska tycka om olika saker. Men när svensk media inte rapporterar om allt som vi bör veta så kan man också till stor del påverka vilka frågor vi ska tycka är viktiga.

Till exempel när SVT eller TV4 bestämmer vilka nyheter och rapportage som ska sändas, påverkar detta vad vi ska tycka är viktigt. När man dessutom vinklar på ett särskillt sätt, påverkar detta hur vi ska tycka.

I svensk television har det t.o.m. gått så långt att nyhetsuppläsarna och programledarna ska reagera på ett visst sätt beroende på rapportagets innehåll. Allt för att påverka tittarna!

Därför hävdar jag faktiskt att massmediapolitiken är högt prioriterat eftersom så mycket och väldigt många människor blir påverkade av det idag, oftast i negativ riktning, dvs mot en eskalerande massinvandring och brottslighet. För det är ju så media vill ha det. Det tjänar de på.

Media tjänar inte på ett samhälle där det finns låg brottslighet. De behöver något spännande att skriva om. Och att TV-licens och tidningsprenumerationer är inbakat i socialbidraget gör det inte ett dugg bättre.

2 kommentarer:

From Sweden with Grief sa...

Bra sagt, jag retar mig på denna trend. Jag funderar på om det är en slags amerikansk trend, eller vad kan det vara? Folk behöver inte trissas upp, jag kan tänka själv. Och jag vill heller inte ha denna förebild för mina och andras barn, att det är häftigt med våldsaction i nyheter. Nu är mina grabbar vuxna, men de är fortfarande påverkbara.
Vad är det för fel med att vilja att barn ska var trygga och att vi ska ha ett lugnt land?

Anonym sa...

Härligt tack, behövde detta till skolan